Chceme nabízet elektromobil. Česká vláda ale váhá, říká člen vedení Nissanu

Na japonský trh uvedl Nissan elektromobil Leaf už před dvěma lety. Auto, které jezdí pouze na elektřinu a šetří životní prostředí, si oblíbili například Norové či Britové. Oproti tomu v Česku se automobilce zatím nepovedlo vyjednat pro elektromobil vládní

Hiroshi Horie, člen vedení japonské automobilky Nissan, v úterý prezentoval na semináři Japtech v Praze nejnovější trendy v oblasti automobilů.

Elektromobil Leaf, který jezdí pouze na elektřinu a na zahraničních trzích už je dva roky, se ale zatím v Česku koupit nedá.

"Jednáme s českou vládou, jestli by pro elektromobily zavedla nějaký typ podpory. Pokud by na to kývla, mohli bychom Leaf uvést na český trh do tří let," řekl v rozhovoru pro HN Horie.

Nissan představil v Japonsku elektromobil Leaf před dvěma lety. Jak se tohle auto v Japonsku prodává?

Zatím jsme prodali devatenáct tisíc kusů a teď jich prodáváme tak tisíc až tisíc pět set měsíčně. Když jsme ho před dvěma lety uvedli, tak přišel největší prodejní boom. Kupovali ho hlavně uvědomělí lidé, kteří se zajímají o životní prostředí. Nyní je to spíše stagnace, takže chceme trh znovu pobídnout. Například tím, že chceme ještě vylepšit technologii Leafu.

A jak se daří Leafu v Evropě? Jaké země jsou pro vás nejzajímavější?

V rámci Evropy je to určitě Norsko. Díky podpoře, kterou norská vláda nabízí, platí Norové za Leaf zhruba stejně jako za normální benzinové nebo dieselové auto. Velice silný trh pro nás představuje také Holandsko a Velká Británie. Obecně se dá říct, že Leafu se daří všude, kde pro něj vláda připravila nějaké zvýhodnění, protože šetří životní prostředí dané země.

Jak vlastně vlády elektromobily podporují?

V zásadě dvěma způsoby. Buď dotují cenu, nebo udělají pro kupujícího úlevu na daních.

ČEZ chce do konce roku otevřít 50 dobíjecích stanic pro elektromobily - čtěte ZDE

Ekologická auta v Česku? Na jednu dobíjecí stanici připadá jeden elektromobil - čtěte ZDE

Elektromobil si můžete dobít na dvou místech v Praze. Trvá to ale šest hodin - čtěte ZDE

Jak funguje systém dobíjení a jak daleko potom auto dojede?

Na jedno dobití ujede zhruba 180 kilometrů, v závislosti na tom, jestli například používáte klimatizaci nebo další vnitřní vybavení. Dobíjet se dá běžně doma, speciální zástrčkou, kterou má člověk nainstalovanou v domě. Dobíjení trvá zhruba osm hodin, takže když přijdete večer domů a dáte kabel do zásuvky, ráno je auto dobité. Spotřeba energie je ale při dobíjení velmi vysoká, to znamená že je třeba mít speciální elektrický okruh v domě, aby nedošlo k výpadkům energie. Celá instalace vyjde zhruba na osm set eur, takže asi dvacet tisíc korun.

Za jak dlouho se investice do elektromobilu vrátí?

Vtip je v tom, že elektrická energie je mnohem levnější než benzin nebo nafta. Máme spočítáno, že s vládní podporou se cena auta, která by byla na českém trhu zhruba osm set tisíc korun, vrátí do šesti let.

Proč ještě Leaf není dostupný na českém trhu a kdy zhruba bude?

To záleží na tom, jestli se nám v Česku podaří vyjednat vládní podporu. Produkt je hotový, chceme ho tu začít nabízet, ale v tomhle směru je Česko stále ještě vyvíjející se zemí. Snažíme se českou vládu přesvědčit, aby prodej elektromobilů začala nějak podporovat. Pokud na to kývne, mohl by Leaf přijít na český trh zhruba do dvou nebo tří let.


článek převzat z www.ihned.cz autor: Zuzana Keményová