Elektromobil
Ačkoli se to zdá neuvěřitelné, první elektricky poháněné vozidlo se rozjelo před 180-ti lety. Elektromobil není hudbou budoucnosti, ale je dnešní realitou. Klimatické změny, neúprosně zvyšující se ceny paliv, požadavky na mobilitu, nově vyvíjené technologie motorů a baterií - všechny tyto faktory přispívají k tomu, že jsou elektromobily přístupnější pro kohokoliv z nás. Už nejsme na začátku elektrifikace vozidel. Předpokládá se, že do roku 2020 počet elektrických vozidel na světě vzroste na 14 milionů – číslo představující obrovský potenciál.
Jednoduché srovnání nám říká, že elektromobil je mnohem úspornější vůz než auta na fosilní paliva. Většina automobilů má spotřebu kolem 5 litrů na 100km, to nás stojí při této spotřebě přibližně 7,5 eura. Pro srovnání, průměrná spotřeba elektromobilu se pohybuje mezi 2 - 3 eury na 100km. Jedinou věcí, která lidi odrazuje od koupě, může být cena, avšak ani toto nemusí být v časovém horizontu limitem. Leckdy se jejich cena pohybuje stejně jako cena automobilů s běžným naftovým nebo benzinovým motorem. Víte, že Elektromobil při každém zastavení na křižovatce nebo semaforech vykazuje nulovou spotřebu, stejně jako při jízdě z kopce dolů, bez ohledu na zařazený rychlostní stupeň?
Auta se stávají pohyblivými zásobárnami energie umožňující dodávat elektřinu zpět do Smart Grids (chytrých sítí). Proto se elektromobily jsou něčím více, než pouze dopravními prostředky nezatěžující životní prostředí. Jsou důležitým prvkem inteligentní energetické infrastruktury a pomáhají síti vyrovnávat kolísavou dodávku energie z obnovitelných zdrojů a rozšířených výrobních jednotek. Dokonalým modelem je, pokud jsou elektromobily připojené k síti velmi často (tedy nejen v garáži při dobíjení, ale i třeba v garáži zaměstnavatele, obchodního centra nebo na parkovišti Park and ride). Potom je totiž možné je nejen dobíjet (kupovat energii), ale současně využít akumulátorů elektromobilů pro vykrytí lokálních špiček spotřeby (prodávat energii). Zajisté je k tomu potřeba získat souhlas majitele elektromobilu, který sám nastaví, jak velkou část kapacity nabídne správci elektrické distribuční sítě k využití.
V posledních letech je velký zájem o elektromobily již stálý a snad všechny vetší automobilky se snaží tímto směrem také jít. Například, před časem zasáhlo Japonsko silné zemětřesení a následná vlna tsunami, někteří zručnější majitelé elektromobilů jej využili jako záložní zdroj energie pro svou domácnost. Elektromobil může pracovat jako domácí elektrárna.
Delší dobu však bude trvat proměna společnosti. Rozpadne se ropný byznys, bude potřeba pouze zlomek současné produkce ropy, ze které se budou vyrábět pouze plasty a třeba i léky. Promění se způsob financování při koupi vozidel, protože odpadne zisk servisů, elektromobil je totiž složený z mnohem menšího počtu součástek a tyto součásti by měly vydržet po celou dobu životnosti vozidla.
Účinnost akumulátoru je totiž prakticky 100% a životnost tisíce kilometrů, když se budou nabíjet během několika minut. Dnes elektromobily zvládnout na jedno dobití až 280 km. Nebuďme závislí na někom, kdo si usmyslí, že uzavře kohoutek s plynem nebo se rozhodne, že se mu nelíbí výroba naší energie. Rozvoj tohoto fenoménu je již skutečností, brzy se přesvědčíme, že se nejedná o přehnaná očekávání.